Mias Oas

2014-07-14
18:36:00

140711-14 Årets första dopp i Bäcksjön och åska över Vadforsen kolonimråde
I lördags var det för varmt för att vara på lotten så jag tänkte att det skulle fläkta skönt på en långpromenad till Mariedal. Röda korset hittade jag en dyna (60:-), som jag hade tänkt till grusrummet på lotten, en söt värmegrej till kastrull till stugan (40:-) och en potatispress (60:-) hem till lägenheten.
 
Fick en massa andra ärenden gjorda också, kattsand på Djurmagasinet, medicin och liknande till Mikael och Jasmin för nästan 800:- och pakethämtning på Coop. Efter det var jag helt slut! På kvällen syntes supermånen:
12 juni
Bild 1: Jasmin har samma sovstil som sin mor. :) Bild 2: Mikael och Jasmin på balkongen
 
Själv tog jag hand om äldre dottern, Fanny:
 
Mycket varmt väder. Då åkte vi och testade den "finaste" stranden vid Bäcksjön tillsammans med vännerna Anna och Jocke. Vit sand och klart vatten. Jasmin övade på att stå:
Efter lite after beach-häng på Anna och Jockes altan så åkte vi till lotten för att lämna tillbaka en nyckel till lottgrannarna och sova över i stugan. Det hade varit väldigt skönt med en dusch vid stugan! Funderar på om det skulle gå att bygga en enkel variant i det här hörnet. Utnyttja takrännorna och duscha i regnvatten? Där vattentunnan står:  
Och bygga en skärmvägg förstås. Vill ju inte att grannarna ska se från vägen. :)
14 juli:
Mitt på dagen rullade åskmolnen in över området och underhöll oss med blixtar i dunder i kanske en timme. Det blev mycket kramar, skratt och sång för att övertyga Jasmin om att det inte var farligt.
Fast mitt hjärta började rejsa när åskovädret var precis ovanför oss... Då var det svårt att vara övertygande orädd...
De här bilderna är från någon timme innan det satte igång:
Efter ovädret dragit förbi så sken solen. Starkt och varmt när regnvattnet avdunstade. Hade tänkt gräva en grop för äppelträdet som vi ska köpa till Jasmin, men bromsen och hettan var outhärdliga. När lillan vaknat efter sin eftermiddagslur så återvände vi hem till lägenheten och tre stackars katter som hade varit ensamma ett dygn. (Med gott om mat och dryck förstås)
 
Kommentarer:

Det är så roligt att läsa om er kolonistuga och sysslorna där. Har ju själv en liten stuga. Vi har ett centrumhus med dusch, bastu, toa, kök och tvättmaskin. Har ni inget sådant? Fast jag drömmer ändå om en egen utedusch. En förbränningstoalett ska jag förhoppningsvis snart få på plats.

Svar: De håller på att bygga dusch och toalett till hela området. (ingen bastu, tvättmaskin och kök, men bara dusch är väldigt efterlängtat. Det ska bli sååå skönt när det är klart. Tror det blir nästa år. :)

Hade du någon blogg eller bilder på nätet? Alltid kul att se hur andra kolonister har det. :)
Maria

2014-07-14 @ 22:12:27

Skönt att ni ska få dusch därute. Har ni toalett där nu?
Min blogg tror jag kommer fram när du klickar på Hyrestanten som syns med gröna bokstäver. Skriver den här också. http://www.hyrestanten.blogspot.se/
Skriver lite blandat och har inte kategoriserat inläggen. Välkommen in och kika :)

Svar: Vi har bara torrtoaletter där nu, men i samband med duschen så ska vi få vattenklosetter. :) Ska kika på dina bloggar! :)
Maria

2014-07-17 @ 22:56:48
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: