Mias Oas

2011-03-31
11:41:00

110331 Indiska
Var in på favoritaffären Indiska efter jobbet i veckan och blev sjuk av alla fina saker...

Litet sött skåp som skulle vara jättefint i kolonistugan. Nu har jag visserligen ett annat skåp som svärfar har snickrat ihop som ska stå där, men man kan väl alltid drömma... :)
Indiska vitt skåp  Indiska romantiska överkast
Romantiska överkast som också skulle passa bra i stugan. :)

Den här lampan skulle jag vilja ha i sovrumsfönstret i lägenheten där jag också har romantisk stil:
 Hänglykta romantisk Marockanska lyktor
Marockanska lyktor som skulle vara jättefina på balkongen i sommar..., Balkongen ska gå mer i orientalisk stil med svart smide och starka färger.

Och så lite mer grejor till balkongen...Fin balkonglåda som jag dreglade över även ifjol:
Snirklig balkonglåda
Ställning till blomkrukor  Indiska amplar smide

2011-03-27
18:04:00

Projekt: mormorsfilt
Jag kan inte virka egentligen, men här är min första mormorsruta evah:
Min första mormorsruta.
Efter att ha tittat på kompisar och arbetskamrater som suttit och stickat och virkat på träffar och fikaraster så började det klia i fingrarna efter att få testa. Det verkar gå en handarbetsvåg genom Sverige. Det är inte längre bara äldre damer som virkar och stickar, utan även ungdomar, killar, män... :)

En dag satt Erika, en tjej på jobbet, och virkade mormorsrutor till världens sötaste filt med en rosa blomma i mitten och vit kant runt. En sådan filt skulle vara fin till den lantliga/romantiska/shabby chic-stil som jag har tänkt mig till kolonistugan. :)
Mormorsruta

Sagt och gjort, Erika visade mig hur man gör luftmaskor, fasta maskor, smygmaskor och stolpar, och hur man läser virkbeskrivningen. Det var inte så svårt som jag trodde, mer som att lära sig ett nytt språk och väldigt beroendeframkallande! Hittade rosa och vitt garn på Myrorna:

Garn till mormorsrutor

Sedan satte jag igång. Jag har gjort något fel på VARENDA varv och varit tvungen att riva upp och börja om och göra rätt, men nu är som sagt i alla fall första rutan färdig! Den är jättestor, men å andra sidan behöver jag inte virka lika många för att få ihop till en filt. :)

Mormorsrutor
Här har jag gjort fel på rutan till vänster. Det blir till att riva upp senaste varvet och göra om. Men, men. Man lär så länge man lever. :)

110213:
Har varit sjuk några veckor så jag har haft lite tid att virka. 6 mormorsrutor är helt färdiga! För mig som aldrig virkat och inte trodde att jag kunde, så är detta stort! :)

När alla ramar är på plats planerar jag att virka helvita rutor att lägga mellan de här.

Mormorsrutor

110327:
Har kommit en bit på vägen med mormorsfilten. Hade tänkt virka enkla vita rutor emellan, men har inte hittat något mönster som passar riktigt. Igår såg jag en mormorspläd på Myrorna med gigantiska rutor, så jag kanske bara ska fortsätta på de vita ramarna?
Har kommit en bit på vägen med mormorsfilten.

2011-03-26
19:01:32

Projekt till kolonilotten

Idag har vi i kvartersrådet flyttat möbler från den gamla till den nya kvarterslokalen. Jag tog hand om en del möbler och saker som blev över och skulle slängas:

En bokhylla till kolonistugan, liten och vit. Perfekt! Jag har skurat upp den men tänker inte bry mig om att måla om den, eftersom den redan är lite shabby chict skavd. :) Bokhylla till kolonistugan.

Tavlorna med rosmotiv skänkte jag till kvarterslokalen för några år sedan. De kommer inte att rymmas i den nya lokalen. Istället för att hamna på soptippen så kan jag hänga upp de finaste tavlorna i kolonistugan och de tavlor som har spruckna glas kan man använda planscherna och klippa ut rosorna till decopage på en ask, en möbel eller något annat.
Tavlor med rosmotiv

Den här lagerhyllan som skulle slängas kan till exempel bli ett växthus mot redskapskjulet, med glasdörrar gjorda av fönster eller med plast. Den måste förstås impregneras och hyllhöjderna måste anpassas efter att rymma växter. Idéen fick jag på Coops byggavdelning och hade det i bakhuvudet när vi gick igenom det som skulle slängas. Den enas skräp är någon annans skatt... Nu lät jag som en bag lady som sparar på allt... :)
Från lagerhylla till växthus?

2011-03-26
09:10:05

110322-24 Källan Spa i Åmliden
Tisdag till torsdag denna vecka hade jag och min sambo tagit ledigt från jobben för att åka på Källan Spa i Norsjö kommun.

På vägen dit stannade vi till på Hotell Forsen i Vindeln för att äta lunch. Utsikt från restaurangen:
Utsikt från Hotell Forsen i Vindeln där vi lunchade på väg till spahotellet.

Välkomnande entré i Hotell Källan Spa- och konferenscenter. Otroligt bra service också.
Entrén i Hotell Källan Spa- och konferenscenter

Hotellrummet
Utsikt från hotellrummet vid fyra olika tillfällen. Otroligt vilken skillnad det blir med morgon- respektive kvällsljus.
Utsikt från hotellrummet  Utsikt från hotellrummet
Utsikt från hotellrummet  Utsikt från hotellrummet

Dag 2 tog vi en tur på upp på berget. I uppförsbacken kändes det att man varit sjuk senaste året. Inte mycket kondis kvar att tala om:
Lång uppförsbacke till utkikstornet ovanför Källan Spa

Efter utkikstornet gick vi till toppstugan med härlig utsikt. Väl uppe var det mödan värt:
Toppstugan Åmliden

På väggen hängde stjärtlappar och i den andra stugan fanns en pulka som jag testade nerför backen. Tur att inga bilder togs av det. 37-åring i pulkabacken... :) Himla kul i alla fall!

Små överraskningar dök upp i skogen på vägen ner:
Stenhare under snön Stensvamp under snön

Restaurangen serverade fantastiskt god mat och jag fick många bra tips av kocken.

Snöstorm på fjället. Då var det mysigt att vara inomhus i värmen.

På väg hem till Umeå körde vi förbi Lycksele eftersom sambon aldrig har varit där. Mellan Lycksele och Vännäs såg vi dessa ståtliga djur:

Efter kraftstationen i Lillsele ligger detta söta hus:
Fint grönt hus i Lillsele(?)

2011-03-16
11:43:40

110316 Inspiration: Mias Lustgård
Var in på Mias Lustgård förra veckan. Butiken har ingenting med min blogg att göra, det är bara en lustig slump att jag råkar gilla deras sortiment. :) Skulle i princip vilja ha allt detta i kolonistugan där jag ska inreda i lantlig romantisk stil. Men det ryms inte på 20 kvm förstås. :)

Lantlig inredning
Älskar vitt och spetsar, rosor och romantisk inredning!

Lantlig inredning Lantlig inredning
Nu ångrar jag att jag betsade vitrinskåpet i köket (i lägenheten) mörkt och inte körde på vit inredning... Ljust lätt och läckert.

lantlig inredning
Uppdukat för teprovning. :)

Lantlig inredning
Galen i snirkliga saker som fågelburar.

Vackra lapptäckes-överkast i bakgrunden

Detta diskställ skulle jag vilja ha till kolonistugan, även om det inte rymmer så mycket. Skulle vara väldigt fin förvaring för porslin dock. :)

Lantlig inredning
Love these! Är ju en crazy cat lady utan barn så den övre skylten borde passa bra... :D

2011-03-07
17:40:23

Önskelista: födelsedag 28 mars
Jag önskar mig inte så mycket saker, eftersom jag har det mesta som jag behöver, dessutom trippelt upp med husgeråd så att det räcker gott och väl till kolonistugan med! Så, inga cappucino-koppar och liknande. Jag dricker ju inte ens kaffe. :)

Däremot önskar jag mig mycket hjälp till sommaren.

* Hjälp med utbyggnation av stugan
* Hjälp med isolering och innerväggar
* Hjälp med byggnation av ny veranda (den gamla är rutten)
* Hjälp med målning av stugan
* Hjälp med målning av insidan av stugan
* Hjälp med målning av veranda
* Hjälp med planering av inredning till kolonilotten

Okej, för den som absolut vill lägga pengar istället för tjänster så önskar jag:

* Pengabidrag till trädgårdsarkitekt
* Pengabidrag till utbyggnation av stugan, virke, målarfärg, penslar och annat material som kommer att behövas
* Ittalaskål i rosa, ljusgrön eller lila (har tre röda redan, men det skulle vara fint med pastell nu till våren och sommaren)
Rosa IittalaLila Ittalaskål
Den rosa är lite större modell än de andra, den gröna på bilden är lite för mörk, men jag hittade inte den ljusgröna på webben.
Ett gott, sött sommarte (ex jordgubb)
* En fin choklad uppskattas alltid :)
* "Dofta-gott"-grejor
* Virknålar i olika storlekar (har stl 3)
* Vitt garn
* Presentkort på Indiska eller Plantagen är ju heller aldrig fel ;)
* Trädgårdshatt för att förhindra att man bränner sönder sig på sommaren när man är ute hela dagarna.
* Stor vattenkanna med stril, gärna svart eller nåt snyggt mönster. Den som finns på lotten har spruckit.

2011-03-05
19:34:42

110305 Storkok, bak & solstolsöverdrag :)
Sambon var på House of Metal och jag har mått dåligt i veckan och hade inte lust att följa med. Bjöd hem min goda vän Rebecca för storkok och bakning.

Det blev 6 lådor jättegod ris- och bönröra, chokladkakor och hembakt knäckebröd:
Chokladkakor och hembakat knäckebröd. Mums!

Chokladkakorna bakades efter ett recept för kolakakor. Bytte ut sirap mot kakao och tog en smula mindre socker än i receptet. Tryckte fast kärnor i degen. Yummie!
Chokladkakor

Knäckebrödsdegen delades i tre och kryddades med fänkål, basilika och oregano och beströddes med flingsalt. Supergoda med ost istället för salta kex! Lite nyttigare också antar jag... :)
Hembakt knäckebröd

Snälla Rebecca hade sytt ett överdrag till en solstol som jag ska fixa till och måla om till sommaren. :D Hon hade inte bara sytt överdraget utan även en kudde som jag ska sy band på, som man kan knyta fast på stolsryggen så att den inte glider ner när man reser sig. Fanny måste förstås inspektera. Hon kände säkert lukten av Rebeccas katter Lillith & Tippen. :)
Tyg till solstol

2011-03-05
16:03:49

110305 Kolonin i vårvinterskrud
Saknar krukor till årets frösådder. Krukorna finns i redskapsboden på kolonilotten så det blev en tur ut till kolonin idag. Vägen är inte plogad hela vägen men det gick bra att gå sista biten tack vare andra vinterbesökare, både fotgängare och skidåkare, som har gjort ett fint fast spår fram till porten. Tack och lov hade någon skottat runt grinden, annars hade den inte gått att öppna. :)

Här var spåret fortfarande kompakt och fint. Men sedan...
Koloni i vårvinterskrud

...tog den upptrampade stigen slut. Det blev till att pulsa i snö upp till knäna. Det blev kallt och blött runt vristerna kan jag lova!

På vår tomt hade ingen gått sedan i december när vi var hit och högg ner en gran.

Lite takras utanför stugan.
Koloni i vårvinterskrud

Vi tog oss varken in i stugan eller redskapsboden så det blev en snabblunch i solen på bron och sedan pulsa tillbaka till bilen och hem till en lååång varm dusch! Vill inte bli förkyld igen!
Maria pulsar till knäna i snö.
Är inte så superpigg efter eskapaden, så jag fick tyvärr tacka nej till middag hos svärmor som bor i en annan stad. :( Nu blir det till att vila upp sig ikväll!

2011-03-04

1 msk salt

1 dl creme fraiche

Gör så här:
Koka kikärtor och bönor med 1 liter vatten, örtor, kryddor salt och ris. Låt koka i 20 minuter. Rör om då och då.

Servera med creme fraiche.