Mias Oas

2013-09-29
19:59:00

130928-29 Sådd av gräsmatta, dörrmålning och inredning
Har skördat tomaterna från balkongen.
 
Tomaterna ska bli till grön tomatmarmelad. Blast och jord åkte ut till lotten för att fylla igen hål samt jordförbättra i en rabatt:
Vi klippte ner bondbönor, squash, gurka och allt i pallkragarna. Jorden krattade Mikael ut på gräsmattan för att fylla igen hål och för jordförbättring. Sedan på med dressjord och gräsfrön. Hoppas att gräset hinner ta sig innan det blir för kallt. :)
Vi hade bara vit täckväv till en liten bit av gräsmattan. Ska bli spännande att se om det växer fortare där och om fåglarna kan låta bli gräsfröna i resten av jorden:
Sett från andra hållet: 
 
Medan Mikael fixade gräsmattan målade jag de tre dörrarna som han har byggt till ryggsäcken bak på stugan. Och vi kanske har en köpare av redskapsboden som vi ska göra oss av med (syns på bilden ovan, med blå dörr)! Närmsta grannen Per och Anna var intresserade! :)
 
Jag skar till och fixade med ryggdynorna inne i stugan.
Det saknas dock en madrassbit för att skarvdelen ska bli lika djup som de andra. Och så ska jag sy likadana överdrag till alla tre delarna:
Testade att dra överkastet runt den ena dynan. Tyvärr kommer inte de två överkasten att räcka till alla tre, så jag måste skaffa något annat tyg. Om jag inte hittar samma överkast på någon loppis. Jag fick dem med någon tidningsprenumeration för några år sedan så de är inte köpta...
Inte så harmoniskt med alla olika färger och stilar på dynar och kuddar. Men nästa år ska förhoppningsvis överdragen vara färdiga och binda ihop det hela. :)
Mikael tömde pergolan på möbler och stagade upp den livsfarliga björnbärsbusken som hängde ut i gången. Jädrar vad taggarna är vassa!!!
Krukorna med mynta får övervintra nedgrävda i jorden:
Och VARFÖR ska luktärten vänta till september med att blomma som en galning? Vi är knappt ute på lotten så här års.
En septemberros...
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: