Mias Oas

2013-09-14
20:59:00

130914 Trädgård, snickeri, dödshotade katter och annat i mitt liv
I onsdags hade Plantagens Trädgårdsskola med temat kompostering. Efteråt gick jag runt i butiken och tittade för man får 15% på hela köpet samma kväll som kursen. (Det blev dock bara 4 förpackningar täckbark)
 
Blev inspirerad av den här muren till vår planerade upphöjda rabatt framför kolonistugan:
 
Blir dock lite väl dyrt att köpa mursten, så jag fortsätter hålla utkik efter billig mursten/lecablock och liknande på Blocket och Lokus...
Sedan åkte vi ut på kollot med säckarna och käkade middag. Lönnen har härliga höstfärger:
Solnedgång över kollot:
Idag, lördag, var det arbetsdag på kollot. Jag orkade dock inte vara med pga ryggvärk, foglossning och graviditetstutmattning, men Mikael representerade vår lott under dagen.
 
Madrasserna som en lottgranne skulle kasta under omvandling. Klippta mitt itu blir de lika höga som den brunbeige-randiga dynan som syns bakom. Jag kommer att lägga till en tredje halva, sy överdrag till alltihop och vips så har vi ryggstöd till "soffa/sängarna":
 
Den blåvitrandiga som står lutad mot väggen bakom gose-Kasper ska alltså också delas på mitten på längden och läggas till de två till vänster och sys överdrag till.
 
Idag fick jag äntligen upp en riktig gardinstång i köket. Den kanske blir ommålad så småningom om jag inte tar en mässingstång hemifrån. Får se när orken finns. Känns inte som prio ett just nu.
Dagens skörd. Squash, bondönor, rabarber och hallon.
 
Efter arbetsdagen snickrade Mikael 2 dörrar till till ryggsäcken på baksidan. :)
Charmigaste klokaste Kasper på besök. Nästa år finns han kanske inte kvar. Ägarna ska avliva honom och hans bror i höst för att de inte har tid med dem. :( Jag vet ärligt talat inte vad jag kan göra åt saken. Han skulle inte trivas hos oss i en liten lägenhet med tre dominanta unga katter och en nyfödd bebis som kommer att kräva all vår uppmärksamhet de närmsta åren.   
Är det okej att en så här fin och social kille ska behöva dö för att ägarna inte har tid med honom? Det gör ont i hjärtat vid tanken och jag känner mig helt maktlös.
Kvällen avslutades hemma i lägenheten med varm choklad kryddad med ingefära, kanel och nejlika + mackor med hoummos och ett avsnitt True Blood. Det dåliga samvetet över Kaspers öde gnagande i hjärtat...
Kommentar:

vilken fin lott du har , nästan så att jag saknar min som jag sålde förra året för att orka med mitt nya hus och trädgård
jätte sorgligt med katten varför skaffar man sej en katt och sen tycker att man inte har tid med den
ha det så bra
maggan

Svar: Ja, det undrar jag med. Kasper är dessutom 14 år gammal så de har ju haft honom ett tag. Jag ska dock höra med ägarna igen om de inte kan tänka sig en omplacering. Han är supersocial och mår superbra så länge det är lugnt och skönt och han får mycket uppmärksamhet och kärlek, så det är nog inte svårt att omplacera honom. Jag har en kompis som bor i hus och hon är också väldigt förtjust i honom, så jag hoppas på en lösning där han får leva.
Det är bekvämt med kolonilott och lägenhet, för man slipper skotta snö på vintern. :) Nej skämt åsido, jag skulle helst vilja ha ett hus med trädgård, men sambon vill inte så det här är kompromissen. :)
Maria

2013-09-14 @ 21:59:47
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: