Mias Oas

2013-05-20
22:46:00

130520 Bondbönor, potatisland och rabarberkräm
Vid 15-tiden var jag halvt galen av att sitta inne och plugga när solen lockade utanför, så då cyklade jag iväg på lotten. Här i Norrland och blåsiga Umeå måste man ta tillvara på de få varma dagar som kommer. :)
 
Började förbereda för ett potatisland framför altanen. Grävde ner gamla takpannor framför Spiréahäcken, för att stoppa jorden som jag ska fylla på sedan.
 
Hämtade tre kärror kompostjord, men orkade inte gräva diket för att stoppa ner spaljéerna i. Det fick Mikael göra efter jobbet. :)
Planterade Bondbönor som jag hade fått av grannen Gulli framför spaljén. Hela landet ska förstås fyllas på med jord och odlas i, men det får jag ta lite pö om pö. Det är tre skottkärrelass som ligger framför spaljén så det blir måånga fler innan hela landet är fyllt.
Potatislandet kommer att fylla fler funktioner än att bjuda på godsaker i år; marken sluttar kraftigt mot stugan, så den ska jag fylla upp, det blir gratis jordförbättring och marken förbereds inför höstens grässådd. Det här är alltså tänkt att vara ett tillfälligt grönsaksland bara i år.
Mikael fotade lite medan jag plockade undan redskapen.
Vitsippor
Katten Kasper, lite suddig, men fin.
Spirea. Inte säker på vilken sort.
Humlorna älskar Bergenian.
Rabarbern har vuxit bara sedan igår!
 
Rabarbern blev till rabarberkräm när vi kom hem. Räckte bara till två portioner, men gott var det!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: