Mias Oas

2013-05-15
21:30:00

130515 En dag på lotten
Rensade och fyllde på jord i rosenhallonhäcken. Ska täcka med tidningspapper och täckbark, men det hanns inte med idag.
Och så här såg den halva ut, som jag inte hann med idag. Lite skillnad, eller hur? :)
Brunörten som mamma flyttade till sydvästra skugghörnet börjar titta upp genom fjolårsris och löv.  
Narcisserna som jag satte i höstas börjar titta upp. Var rädd att det var för blött när jag satte dem. :)
Jättevallmo på gång! Kul när växter bara dyker upp sådär. :)
Snart blir det rabarberkräm! :)
Lilla rödvinbärsbusken börjar knoppas. Klematisen bakom verkar ha dött under vintern. :(
Massa vitsippor. Ljuvliga.
Kungsnejlikroten får söta orange blommor.
Libbstickan rensade jag bort ifjol men den kom igen. Ska testa den i matlagning i år.
 
Stockrosor som jag sådde och planterade förra året. Det borde innebära att de ska blomma i år?
Bergenian börjar blomma:
Lite dålig bild. Planterade Silverarv på ena sidan portalen, bredvid Klematis. Ser bara ut som skräp, men hoppas att den tar sig. Vattnade ordentligt i alla fall.
På andra sidan satte jag backnejlika (fortfarande lite grå och trist).
Hämtade en kärra gödsel från gödselstacken där kollots medlemmar får köpa gödsel, och slängde ut i en rabatt. Skulle behöva minst en kärra till, men orken är inte så bra och tiden knapp...
Fast jag hann med att måla 4 takpaneler också, innan färgen tog slut. Ska bli så himla skönt när det är färdigmålat och panelen på plats i taket!!!
Total kaos i stugan! Finns knappt någonstans att sitta och vila sin trötta rygg. Hatar oreda. :(
 Vresrosorna börjar knoppas.
En liten pärlhyacint tittar upp.
Fotade lite under cykelturen hem. Cyklade förbi dessa ängar med vårgrönska:
Och en liten "damm". Där finns till och med änder, fast de var förstås inte där nu när jag hade kameran med mig... :)
När jag kom hem kokade jag soppa på den liter kirskål som jag hade plockat på lotten. Det som tog mest tid var att skölja och rensa den... Men god blev den! :)
 
Kommentar:
#1: Carola Nyström

Växten du har heter Libbsticka, den smakar och doftar som boljong. Kan även användas till soppor och grytor, eller när man kokar korv. Den är ganska stark, så använder dun dej av den, testa hur mycket!

Vi rojer för fullt på vår lott med, så skönt när man får i ordning på allt!

Svar: Ja, Libbsticka var det ja! Jag rensade bort den ur rabatten förra året, men den kom tillbaka. :) I år måste jag testa att slänga ner lite i en soppa! :)
Maria

2013-05-15 @ 22:03:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: