Mias Oas

2013-05-12
21:17:00

130512 Trädgårdskurs, takisolering och målning av takpanel
Den hektiska veckan fortsatte idag. 
 
Först med avslutning på Studiefrämjandets trädgårdskurs "Gröna fingrar". Träffen hölls på kollot där vi gick runt på varandras lotter och visade vad vi hade lärt oss under kursen och även berättade om trädgårdsplaner. Jag passade på att ta inspirationsfoton från de andras lotter.
 
Bilderna får tala för sig själva:
 
Här kanske en förklaring krävs. Jordgubbstorn:
Vad är det här för växt, tro?
Gul krokus?
"Hemma" i stugan hade Mikael börjat isolera innertaket. Såna här glipor fanns i taket innan. Förstå att det kändes dumt att ha elementet igång när värmen bara sipprade ut:
De här förlängningsbjälkarna som tillkom vid utbyggnationen var ju inte vackra heller:
Mineralull:
Plast och läkt:
En av stolarna hade pajat när Mikael stod på den. Farligt! Blir till att skaffa en ny. Helst skulle jag vilja ha gamla smala med svarvade ben...
Mikael i takisoleringstagen:
Lagom till när jag kom tillbaka från trädgårdskursen så skulle Mikael iväg på möte med projektgruppen som han är med i på kollot. Jag passade på att måla takpanelen så att den ska vara färdig att spika upp när själva isoleringen är kvar. Det tog några timmar och det krävs minst ett varv färg till. 
 
Kasper tyckte att jag skulle pausa i målandet och gosa med honom istället.
Innan vi åkte hem presenterade jag en ny idé för Mikael. Om vi bygger som en rundel i rabatten mellan gången och jordgubbslanden, så skulle ett äppelträd få plats där. Skulle ju få flytta in gångstenarna i jordgubbslandet samt jordgubbsplantor, men jag tror det vore snyggt och praktiskt med ett äppelträd intill stora gången.
 
Frågan är bara VAR någonstans i rabatten... Därför fotade jag från lite olika vinklar för att kunna fundera varifrån man vill ha lite insynsskydd.
Rabatten sedd utifrån vägen:
Fotade skugghörnan också för att bättre kunna få till formen på rabatten på de ritningar över lotten som jag jobbar på. Kan ingen bara komma och ta ett flygfoto på vår lott så att jag kan göra en exakt ritning utifrån det? :)
 
Taggar: Studiefrämjandet,trädgårdskurs,gröna,fingrar,katt,kasper,vadforsen,koloni;
Kommentarer:
#1: Carola Nyström

Trädet är Tibast, giftig rackare.

Jag tycker att et skulle vara fint med äppelträdet i "svängen" på gången, där gångarna möts, om det går! Svårt när man inte är på plats!

Lursen? var det nått ert område annordnade?

Ha det gott!!

Svar: Det var en kurs via Studiefrämjandet som en av kollogrannarna startade. Jag vet inte riktigt hur det funkar med studiecirklar, men den var gratis i alla fall. Helt suveränt!
Jag ska nog undvikaTibast till min egen lott då, hur fin den än är på en kollogrannes lott... :)
Maria

2013-05-12 @ 22:18:42
#2: Carola Nyström

Mendade så klart KURSEN!! :D

2013-05-12 @ 22:21:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: