Mias Oas

2013-05-05
19:26:00

130505 Snickeriprojekt i kolonistugan
Efter en tur till Ersboda Folkets Hus loppis i förmiddags, så åkte vi till ByggMax och inhandlade mdf-panel inför isolering av taket. Mikael fick den excellenta idéen att använda spillvirket till att bygga in proppskåpet och samtidigt få plats för städgrejor och annat som inte behöver ligga framme och skräpa. Han började med att mäta och kapa till reglar till kortväggen. Vi vet inte än hur brett skåpet ska bli, utan det får avgöras av de vägghängda skohyllor som ska fästas längst ner.
Kapa, kapa virke...
Snickaren behöver lite energi mellan varven. Kaffe och hans mammas jättegoda biskvier. :)
 Här är själva ramen som vi ska fästa panelen på:
 Jag ägnade dagen åt roligare saker än att snickra. Röjde i rabatterna. :) Slängde dock inte bort renset, utan finfördelade och tänker lägga gödsel eller jordförbättring på. Fjolårets torra rester och kvistar kommer att bara de skapa jordförbättring i den tunga lerjorden. Ett plus att jag slipper gå till komposten med skräpet. :) Okej, det ser lite stökigt ut nu, men efter ett lager jord/gödsel på, samt när blommorna har vuxit lite mer, så kommer inget av detta att synas och det blir mumma för maskar och andra insekter.
Vid liljorna längst in till vänster tog orken slut. Det får jag ta en annan dag. Vi måste ändå flytta alla växter när vi ska bygga en mur med en upphöjd rabatt.
 Gjorde samma sak vid cykelparkeringens rabatt igår. Cykelparkeringen som för övrigt är full med påsar av täckbark och cykelvagnen. Spelar ingen roll just nu. Min cykel är ändå paj. :(
Snön ligger kvar i norrläget bakom stugan:
 Cykelparkeringens rabatt sett från grannens håll. På gräsmattan ligger portalen som vi fick av dem förra året, som tyvärr gick sönder. :( Det var därför vi köpte den nya, vita.
Placerade marschallhållarna på var sida av entrén till jordgubbslandet. Blev rätt fint. :) Krukorna med jordgubbsplantor från förra året är dock inte lika fina. :)
 Spirande daglilja och Scilla:
Jag och lottgrannen Carina fick två squashplantor var av kollokamraten Ann-Marie idag! Blev jätteglad, för mina squashfrön har mystiskt gått upp i rök. 
Planterade om squashplantorna i stora krukor med U-jord, vattnade och lämnade dem i stugan för det är redan så fullt här i lägenhetsfönstren. Hoppas att de klarar minusgraderna som skulle komma inatt...
Lägger upp en bild här om jag kommer ihåg att fota nästa gång jag är på lotten. :)
 
Nu handlar inte den här bloggen om min graviditet eller om bebisen när den kommer, men, om någon mot all förmodan är nyfiken på hur bebisbulan ser ut, så lägger jag upp en bild. Endast 13 veckor och redan så stor mage! Känner mig som Barbamamma. Kanske måste skaffa mig en rosa mysdress :) 
 
 
Taggar: koloni,stuga,lott,squash,odla,scilla,daglilja,bygga,mur,isolera,tak;
Kommentarer:

Men så fint det blir på er lott! Och grattis till bebisen, söt liten mage!

Ha det gott, vi ses på fejjan!

Svar: Tackar! Vi har stora planer, dåligt med pengar och inte så bra med ork. Sambon får jobba för en och en halv nu när jag är ständigt gravidtrött. :)
Maria

2013-05-05 @ 21:42:05
#2: Hanna B

Fin mage :) Grattis! Tyvärr är det ju inte bäbisen som gör magen stor så där tidigt i graviditeten utan tarmarna som sväller tillfälligt, tråkigt men sant. Jag hade ockå en sån där bulmage tidigt och tyckte att det var lite väl tidigt att se så gravid ut, men min barnmorska sa som det var :)

Svar: Ja, jag har förstått det så också. :( Men det var skönt med mammajeans hur som helst och att slippa trycka in magen i de gamla jeansen. :)
Maria

2013-05-06 @ 13:32:47
#3: Anna

Vad duktiga ni är, det kommer nog bli riktigt bra i stugan :)

Svar: Tack! Men det känns som att det går så himla långsamt... Var där idag och målade klart första varvet på takpanelerna. Sedan ska de målas en eller två gånger till och sedan ska Mikael ta reda på hur man isolerar tak och sätta igång. Längtar tills taket är på plats, för nu snubblar man på alla skivor och material inne i stugan... :)
Maria

2013-05-07 @ 07:00:57
#4: Ida-Maria

Vad mysigt ni verkar ha det där på lotten :) Önskar att jag oxå hade sån trädgårdskunskap

Svar: Trädgårdsprogram, -tidningar, föreläsningar och (gratis) studiecirklar och kurser är jättebra inspiration! Och att hälsa på i andras trädgårdar. :)
Maria

2013-05-07 @ 10:06:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: