Mias Oas

2011-03-27
18:04:00

Projekt: mormorsfilt
Jag kan inte virka egentligen, men här är min första mormorsruta evah:
Min första mormorsruta.
Efter att ha tittat på kompisar och arbetskamrater som suttit och stickat och virkat på träffar och fikaraster så började det klia i fingrarna efter att få testa. Det verkar gå en handarbetsvåg genom Sverige. Det är inte längre bara äldre damer som virkar och stickar, utan även ungdomar, killar, män... :)

En dag satt Erika, en tjej på jobbet, och virkade mormorsrutor till världens sötaste filt med en rosa blomma i mitten och vit kant runt. En sådan filt skulle vara fin till den lantliga/romantiska/shabby chic-stil som jag har tänkt mig till kolonistugan. :)
Mormorsruta

Sagt och gjort, Erika visade mig hur man gör luftmaskor, fasta maskor, smygmaskor och stolpar, och hur man läser virkbeskrivningen. Det var inte så svårt som jag trodde, mer som att lära sig ett nytt språk och väldigt beroendeframkallande! Hittade rosa och vitt garn på Myrorna:

Garn till mormorsrutor

Sedan satte jag igång. Jag har gjort något fel på VARENDA varv och varit tvungen att riva upp och börja om och göra rätt, men nu är som sagt i alla fall första rutan färdig! Den är jättestor, men å andra sidan behöver jag inte virka lika många för att få ihop till en filt. :)

Mormorsrutor
Här har jag gjort fel på rutan till vänster. Det blir till att riva upp senaste varvet och göra om. Men, men. Man lär så länge man lever. :)

110213:
Har varit sjuk några veckor så jag har haft lite tid att virka. 6 mormorsrutor är helt färdiga! För mig som aldrig virkat och inte trodde att jag kunde, så är detta stort! :) 

När alla ramar är på plats planerar jag att virka helvita rutor att lägga mellan de här.

Mormorsrutor

110327:
Har kommit en bit på vägen med mormorsfilten. Hade tänkt virka enkla vita rutor emellan, men har inte hittat något mönster som passar riktigt. Igår såg jag en mormorspläd på Myrorna med gigantiska rutor, så jag kanske bara ska fortsätta på de vita ramarna?
Har kommit en bit på vägen med mormorsfilten.



Kommentarer:
#1: Sandra

Vilka fina rutor du virkar.. Jag undrar var du hittade mönstret, det ser ut som en bok..



Hej hej från Sandra

2011-06-03 @ 23:49:16
#2: Maria

Hej Sandra!



Tack, jag hoppas filten blir klar någon gång också för jag kan inte bestämma mig för om jag ska virka rutorna större eller leta rätt på ett bra mönster till vita rutor att sätta runt de rosa... Mönstret har jag kopierat från en bok som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den hette. Jag har svarat på den frågan i ett annat inlägg här på bloggen, men nu hittar jag inte åt det. :( Boken hette någonting som Vårpyssel eller nåt sånt. Så fort jag hittar titeln på boken så gör jag ett inlägg här. :)

/Maria

2011-06-05 @ 21:13:09
#3: Sandra

Hallåj Maria!



Nu har jag googlat allt jag kan på vårpyssel och liknande... =) Dock hittade jag ingenting i rätt riktining.

Jättesnällt om du skriver när du funnit svaret!



Blir spännande att se det färdiga resultatet här så småningom. Själv har jag alldeles för många påbörjade virkprojekt som ska färdigställas innan jag "får " börja på något nytt.

Önskar dig en toppendag!

2011-06-06 @ 09:19:53
#4: Maria

Hej Sandra! Nu har jag hittat åt titeln. Boken heter Vårglädje och är skriven av Miriam Nilsen Morken & Tone Merete Stenklov. Du kan hitta den på http://www.bokus.com/bok/9789153435433/vargladje/



Känner igen det där med att starta nya projekt... :)

2011-06-10 @ 03:43:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: