Mias Oas

2010-07-15
21:56:48

Steg för steg: gångstig
Här kommer jag att skriva om utvecklingen av en ny gångstig, steg för steg. :)

GAMLA GÅNGSTIGEN:


14 JULI
Började mäta ut för nya gångstigen.

15 JULI
Idag har vi jobbat hårt! Vi har bland annat börjat rensa den nya gången från blommor och ogräs. En rävsvansliknande växt har jag flyttat till rabatten intill cykelparkeringen.

18 JULI
Idag har vi flyttat jordgubbsplantor, liljan längst fram på bilden, samt grävt ut där stigen ska gå.Först måste vi flytta allt som vi vill ha kvar, som står mitt i den planerade nya gångstigen. Jag flyttar och Mikael rensar och gräver bort jord.
Pinnarna längst fram markerar gränsen.

19 JULI
Har rensat hela gången och idag började vi skotta bort jorden också.
Rensat hela gången från blommor och ogräs.

Börjat skotta ut för den nya gångstigen
Började skotta bort jorden också.

10 AUGUSTI:
Skottat ur gångstigen lite mer.
Skottat ur gångstigen lite mer och rensat lite framför jordgubbslandet (längst fram till höger)

LÖRDAG 14 AUGUSTI

Mikael har förberett grunden till första etappen av gångstigen (vid entrén). Imorgon ska vi åka och köpa stenplattor på Byggmax. :)

15 AUGUSTI
Mikael har jobbat med gångstigen hela dagen. Grunden är snart färdig. I förmiddags åkte vi till Byggmax och köpte gångplattor (syns staplade i bakgrunden).Gångstigen. Grunden är snart färdig.

19 AUGUSTI
Det blir inte så mycket gjort på lotten nu i och med att vi har börjat jobba igen. Det börjar bli rätt kallt på kvällarna när vi kommer dit vid 19-tiden. Testade att ställa upp portalen som ska kläs med humle när gångstigen är färdig. Det kommer säkert att bli bra. :)
Testade att sätta portalen över gångstigen.
Grus och portal på plats.

30 AUGUSTI
Det har varit kallt och regnigt som tusan på kvällarna efter jobbet senaste veckorna men ikväll var det uppehåll så vi åkte ut en sväng och hämtade två lass sand och började jämna till.
Sättsanden är på plats
Sättsanden är på plats

Mikael har börjat lägga ut gångplattorna.
Mikael har börjat lägga ut gångplattorna. (Sett från entrén.)

4 SEPTEMBER
Mer sand till underlaget på gångstigen
Mer sand till underlaget till plattsättningen. (Sett inifrån tomten)

Mikael slätar ut sanden som är underlag till plattsättningen
Mikael använder en bräda för att jämna ut ytan. Han har också använt vattenpass för att se till att gången ska bli rak.

Plattläggning till gångstigen
Kröken är färdig. Det var lite knixigt att få till mönstret på stenarna, eftersom de större stenarna lämnade för stora hålrum. Det blev en lösning med att använda de små på längden. Måste fylla på med jord på sidorna mitt på gången eftersom marken är lägre där.

5 SEPTEMBER
Idag har vi köpt mer marksten på Byggmax. Mikael har fyllt på underlaget med två kärror sand och jag har hjälpt till att fylla upp jord på sidorna, eftersom marken sluttar på mitten:
Har fyllt på med två kärror sand idag och fyllt upp jord på sidorna.

Tog jord från baksidan av stugan där vi ändå ska gräva ut för utbyggnation.
Tog jord från baksidan av stugan där vi ändå ska gräva ut för utbyggnaden. Jorden använder vi för att stötta upp sandunderlaget. En fördel med det är att jag fick rensat runt plantorna när jag ändå skulle fylla på med mer jord. :)

Fyllt upp med jord framför och på sidan av stigen.
Har fyllt upp den sluttande marken med jord framför och på sidan av stigen. Imorgon ska jag stötta upp sandunderlaget på höger sida med jord, vid jordgubbsplantorna.

11 SEPTEMBER
Har fyllt på mer jord på sidorna och fler plattor.
Har fyllt på mer jord på sidorna och fler plattor. Det saknas lite sättsand innan vi kan göra klart allt.

12 SEPTEMBER
Plattlägningen är färdig!

Plattläggningen är färdig
Idag har jag planterat Humle på var sida av portalen, samt även flyttat dit en hallonplanta (syns till höger). Tänkte mig en hallonhäck så småningom, men måste vänta tills åkerbär och rabarberplantor har fått nya platser.

19 SEPTEMBER

I bakgrunden, vid stugan, ser man den tillfälliga uteplatsen som blev till efter att jag hade flyttat Riddarsporren och studentnejlikan till rabatten vid gångstigen, rensat ogräs, jämnat till ytan och lagt plattorna. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: