Mias Oas

2010-08-10
23:32:41

Tusen trädgårdar

Söndag 8 august var det "tusen trädgårdar", trädgårdsvisningar som pågick runt om i landet. Jag, sambon och en väninna besökte 6 trädgårdar i närheten av Umeå:

1. HÄGNAREGÅRDEN I HISSJÖ:


Lättklippt gräsmatta med kant av sten. Bra idé!


Ett litet vattenfall vill jag också ha, men är inte säker på om man ens får anlägga damm på lotten.


Mysigt värre!



2. BLÅ ELD I TAVELSJÖ 


Den här älvan skulle jag vilja ha!


Häftig soffa/schäslong. Tänk med en dyna på, en massa kuddar, ett glas saft och en god bok... :)


Läcker smidessäng.


En hammock vill jag också ha på lotten. Denna i smide var ovanlig och vacker.


Portaler med humle, klätterrosor och luktärter ska vi ställa upp på lotten. Denna med grind hade varit fin vid entrén...

3. JOANNAS NORDIC GARDEN


Vilka liljor!


Dekorativt att plantera smultron vid trädets fot. Det skyddar också trädet vid gräsklippning.


Vacker blomma med blad som ser ut som jordgubbsblad. Tror att jag har en sån här på lotten också. Någon som vet vad den heter?


En bro till vildmarken... Spännande!


En gargoyle lurar i gräset.


Det gör så mycket att få in alla element i en trädgård! Trä, sten och jord är ju ganska lätt och med ett vattenblänk lockar man fler djurarter.

4. TUFFA TÅG I VÄNNÄS
Tyvärr var det inträde på 50:- så vi gick aldrig in där.
Tyvärr var det inträde på 50:- så vi gick aldrig in där.

5. HOVSLAGARGATAN 6, VÄNNÄS

Portaler och kurviga linjer. Me like!


Dammar och undanskymda sittplatser är inte heller helt fel...


Perfekt katt-bro! :) Kan bara se framför mig hur de skulle stå där och spana ner i vattnet... :D


Olika nivåer i trädgården skapar liv.


Och vart leder den här dörren då? Endast fantasin sätter gränserna...


En granne på lott-området har en likadan blå blomma som den längst fram. Riktigt häftig! Ägarna av den här trädgården sa vad den hette. Har tyvärr glömt namnet...




Ännu en lättklippt gräsmattekant.

6. HOVSLAGARGATAN 32, VÄNNÄS

Flera portaler på rad. Mycket fint!


Vacker klematis. Skulle ha frågat efter namnet!


Layouten.


Ett litet krypin


Vattenblänk. Om jag nu inte får bygga damm på lotten ska jag ordna något liknande detta.




Snygg damm


Slingrande gång. Kanske vi använder liknande plattor på lotten. De ska tydligen finnas på Byggmax.


Fin cirkel av stenplattor

Efter vandringen behövde vi fylla på energinivån, så vi stannade till på Slöjdarnas hus och fikade. (på bilden min kompis Anna och min sambo Mikael) När vi kom hem var jag så slut att jag gick och skulle vila en halvtimme. Vaknade två timmar senare... :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: