Mias Oas

2011-02-24
15:39:46

Knäckebröd
Har fått recept på knäckebröd av Åsa, en tjej som jobbar på Hamnmagasinet. Fick smaka och de var väldigt goda! Det ska jag testa någon gång i vår!

5 dl vatten
7,5 dl vetemjöl (Åsa brukar byta ut det mot dinkelmjöl)
7,5 dl grahamsmjöl
1 pkt Bagarens jästmix surdegsbröd

Blanda ihop de torra ingredienserna.
Tillsätt vatten (40 grader) och kör i degblandare i 6 min (2 min på långsam och 4 min på medelhastighet eller 15 minuter för hand till en smidig deg.
Täck bunken med plast och låt jäsa ca 60 minuter.
Sätt ugnen på 230 grader
Kavla ut degen tunt, ca 1,5 mm
Nagga degen rejält med en sporre och skär i önskad storlek. (Åsa hade skurit i Finn Crisp-storlek)
Lägg på plåt med papper och stoppa in i mitten av ugnen ca 10-12 min.
Låt svalna på galler.

Tips: Knäckebrödet kan smaksättas med anis, fänkål eller kummin. Man kan också pensla med vatten och strö över frön och flingsalt innan gräddning.
Kommentarer:
#1: Rebecca

Det där skulle jag också gärna göra, vi kanske kan baka tillsammans?

2011-02-24 @ 17:13:34
#2: Maria

Jättegärna! :) Och så kanske vi kan passa på att göra storkok samtidigt. Har ett recept på vegetarisk gryta med bönor, men du var inte så förtjust i grytor eller? Boka träff via Facebook?

2011-02-25 @ 22:57:06
#3: Rebecca

Jag gillar grytor men är lite tveksam när det gäller bönor. Träff via FB låter bra.

2011-03-01 @ 11:14:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: