Mias Oas

2013-05-19
21:39:00

Rensning, städning och snickeri på kolonilotten

I helgen har det varit fullt upp på kolonilotten! Har hjälpt Mikael att sätta upp takpanel. Nu saknas bara isolering till sista biten (typ rakt ovanför varifrån jag tog första bilden), krångel med att få upp de sista bitarna, köpa lister, måla dem och sätta upp. Sedan är inre delen av stugan nästan klar.

 

Jag har fortsatt rensa rosenhallonhäcken från kirskål, täckt jorden med tidningar som jag har vattnat och så täckbark på det. I skugghörnan av häcken så har jag testat att plantera Svalört, en marktäckare med söta gula blommor för att se om den kan konkurera ut kirskålen. Två experiment alltså. :)

 

Mikael har även hunnit bygga och måla ett skåp till kylskåpet inne i stugan (för att kunna ställa spisplattorna ovanpå). Vi saknar dock en skiva att lägga på skåpet, men har jag tur hittar jag någon i soprummet som jag kan måla om. :)

Själva ställningen:

Å så in med kylskåpet och spisen ovanpå. Sedan kommer tekokare och kaffebryggare (måste dock skaffa en kaffebryggare först...) att hamna bakom spisen. Det blev tyvärr ingen plats för någon ugn i stugan, men vi får väl fortsätta planera och tillaga mat och bakverk hemma.
 
Paus i skuggan. Snart är magen så stor att Kasper inte kommer att rymmas i mitt knä längre... :)
Humlen trivs alldeles förträffligt på södra sidan av portalen, men inte på andra sidan. Grävde bort jorden och jordförbättrade och hoppas på bättre tur med humlen.
Mikael fångade en fågel på bild i hallonhäcken. :)
Bergenian som jag avskydde i början när vi kom till kollot, men som jag nu tycker är jättevacker. Bara för att jag har samlat den på ett och samma ställe. :)
Grodan boll
Violviva.
 
"Skugghörnan"
Grävde upp och skänkte bort hallonplantor i förrgår. Det blev ju som ett liten dike där de hade varit. Där slängde jag ner löven som jag rensade från hörnet, och sedan på med en massa kompostjord. Det blev alltså som en tillfällig kompost.
 
Det är så mycket som ska göras på lotten i sommar att en del saker bara blir halvklara än så länge. Bland annat ska vi lägga stenplattorna på riktigt i detta hörn och plantera buskar runt om. Just nu ligger stenplattorna bara ovanpå ogräsmattan.
Allt detta har vi gjort i extrem majvärme. Tror att det var över 40 grader inne i stugan... Men en ska inte klage. Snart är det vinter och kallt här i Norrland igen. :)
 
Övervintrad pensé från förra året.
Spirea? En av buskarna från "fulhörnet" som jag planterade framför altanen förra sommaren.
Lungörten är vacker så här års, och resten av året är bladverket intressant.
Dags att åka hem. Den trasiga stolen får slängas en annan dag.
Även området utanför kollot är vackert. En å omger hela området.  
 

Kom hem lagom till Trädgårdstoppen på 8:an. Mycket inspirerande program! Och skönt att koppla av till efter en tung arbetsdag. :)

 

 

Taggar: svalört,skåp,bygga,spis,kylskåp,snickra,kök;
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: