Mias Oas

2013-05-08
19:50:00

130508 Clematis Jackmanii
För fint väder igen för att sitta inne och skriva. Cyklade ut på lotten och började med att måla klart första varvet på takpanelerna. Urtrist och jag längtade bara efter att få gräva i jorden, men någon måste göra tråkigheterna också... 
 
Sedan fick jag äntligen sätta igång att gräva gropar till klematisen som jag köpte på Plantagen igår.
 
Brukar passa på att shoppa där efter Plantagens Trädgårdsskola (gratis!) eftersom man får 15% rabatt på hela köpet... Igår blev det alltså två mörkblå klematis "Jackmanii", som ska få slingra sig uppför den vita portalen. Tänkte att de skulle färgmatcha de cerisefärgade vresrosorna bättre än vad den röda klätterrosen Flammentanz, som jag också funderade på, skulle ha gjort... 
 
Eftersom det är blålera bara ca 30 cm ner i jorden så jordförbättrade jag med en blandning av rosjord, kompost och trädgårdsrens som jag hade finfördelat. Och så slängde jag ner lite grus också.
  
Hoppas att vi inte får någon frostknäpp i maj nu bara...
Innan jag åkte hem för dagen la jag lite rens runt "fötterna" på dem, eftersom jag har hört att de ska ha skugga. Ska plantera någon växt runtikring dem sedan, men jag vet inte vad. Det roligaste vore förstås om jag hittar någon på lotten så att jag inte behöver köpa nytt. :)
Är så sjukt nöjd med portalen från Clas Ohlson! Nu ska jag bara lyckas få resten av lotten i en matchande romantisk stil. :)
 
Taggar: klematis,jackmanii,mörkblå,vit,portal,kolonilott,trädgård;
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: