Mias Oas

2013-07-14
20:46:00

130714 Stugfix
När vi cyklade till lotten i förmiddags var det riktigt grinigt ute! Hade utan problem kunnat ha mössa och vantar. I JULI!!! Men, eftersom det var så sabla kallt så passade det bra att fixa lite i stugan. Nytt tyg på soffan:
Tyget som jag fyndade för 25:- på Pingstkyrkans loppis på Teg i tisdags var lite för litet. (Det var utklippt flikar, som synes på bilden.) Eftersom min symaskin är paj och jag ändå hatar att sy, så satte vi fast tyget med skarven i bakkant, så det syns ändå inte så bra. Dessutom var tyget sicksackat runt om så jag tror inte att det kommer att fransa upp sig i första taget.
 
Det gamla rödvita tyget satt som berget så det fick sitta kvar under trots att det är smutsigt och äckligt. Jag dammsög i alla fall hela skivan innan, och det man inte ser mår man inte illa av... eller hur är det? :)
Så här fräscht blev det nya tyget:
 
Kökssoffan och underdelen av bordet ska målas vita vid tillfälle. Skulle gärna vilja komma över två vita snidade pinnstolar också, så att man kan sitta i alla fall fem personer vid bordet, regniga eller kalla dagar.
 
Det börjar bli riktigt mysigt i stugan. Och här kan jag leva ut alla mina romantiska drömmar! :) Kökssoffan ska bli vit, kanske med ett citat på ryggen.
Städade upp i stugan och allt byggmaterial och annat löst skräp får bo på sängskåpet tills vidare. Ser trevligare ut i resten av stugan om en samlar allt crap på ett och samma ställe. :)
Är så supernöjd med köksdelen! Tyget som mamma fållade till diskbänken och spetsen som jag har fått av henne som sitter på hyllan ovanför. Jag har även hittat ett jättesött vitt tyg med rosa rosor som ska bli nya gardiner så småningom, men tillsvidare får de gamla blekta turkosa duga. De är rätt söta också. :)
Skåpet som Mikael har snickrat med hängare för handdukar, påsar och kepsar:
Sovrumsdelen sedd från köket:
Fick äntligen upp tavlorna förra veckan. Blev väldigt ombonat. Även det här fönstret ska få nya gardiner:  
Tavlor och spegeln är förstås allihop fyndade på loppisar. Den snirkliga läslampan köpte jag för en herrans massa år sedan på Auktionsverket i Örnsköldsvik.
Guldspeglarna kom äntligen upp idag:
Den vita hörnhyllan fanns redan i stugan och blir perfekt som nattbord.
 
Skåpet snickrade svärfar till oss som videoskåp i mitten av 90-talet och nu inrymmer det kläder och tyger. Har funderat på att måla det vitt som alla andra möbler, men jag har fått till rödfärgen så slät och fin, så jag vet inte... Kanske inte gör något med ett rött skåp i shabby chic miljö?
 
"Tvättdelen". Det här skåpet ska också få vit underdel. Nån gång:
"Biblioteket":
Det blev lite rörigt med ramar i olika modeller och färger. Har funderat på att måla allt vitt, men det är ett jäkla jobb också. Kommer förmodligen inte att orka. Sänggavlarna ska dock definitivt bli vita!
Vi rensade ogräs i "grusrummet" idag. Sparrisen och vitlöken i pallkragarna syntes inte på grund av allt ogräs...
Nu kanske de tar sig och mår bättre. :) 
Sett från andra hållet med rabarber i förgrunden:
I bakgrunden syns rabatt med blått och gult mot stugan:
En annan vinkel:
Klematisen som jag satte i höstas och såg död ut under försommaren har tagit sig. Rejält! Spaljén räcker inte till! :)
Lite disiga bilder:
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: