Mias Oas

2013-07-12
00:04:00

130711 En lat dag på lotten?
Imorse band jag upp slingerkrassen på balkongen så att den ska begripa att den ska klättra uppåt och inte lägga sig ner i balkonglådan.
Efter en massa besvär på biltvätten, en tripp till affären och lite annat bök så kom vi äntligen ut på lotten vid 13.30-tiden.
 
Syrenerna i "skugghörnet" ser trötta ut. Bladen krullar ihop sig och det är nåt vitt på baksidan av bladen. Ska testa att spreja med såpvatten.
 
Paradhandduken som följde med stugan har blivit solblekt. Jag funderar på om jag kan få hela att bli blekt så att den blir rosa-vit istället för röd-vit. Test nummer 1: Låta ligga ute i solskenet. :)
Jag är för rastlös för att ta det lugnt en hel dag. Så fort Mikael hade åkt iväg för att repa med sitt band så satte jag igång. Skurade golvet i köksdelen. Det blir mycket lera när man springer ut och in med skorna på. Lite fräschare blev det, även om vissa plankor är lite missfärgade efter en sommar utomhus:
Sedan skurade jag upp hela altanen. Mycket fågelskit!!! Blir kanske trevligare att gå barfota nu...  
Plockade jordgubbar. Men där började min ork ta slut, så det blev inte gubbar från hela jordgubbslandet. Durkslaget från Kockum är för övrigt ett loppisfynd från måndagens loppisrunda:
Började med att rensa ogräs runt vänstra sidan av humleportalen:
 
Sedan flyttade jag Solanum från den här portalen till en den norra (bild längre ner).
 
Efter det flyttade jag humle från den högra till den vänstra sidan eftersom det var nästan tomt på vänster sida och humlen på höger hade spritt sig in i hallonhäcken och en annan växt bredvid. Rötter till helsicke! Fick knappt spaden genom jorden.
Nyplanterad och nyvattnad humle. Hoppas att den tar sig trots att jag var tvungen att hugga av rötterna för att få upp den.
Solanum flyttad till portalen på norra sidan av lotten: 
Tog några översiktsbilder på rabatterna, för att kunna planera för den nya upphöjda rabatten och för att se vilka blommor jag kan skänka bort. Dagliljan vid nya humleportalen kan jag definitivt ge bort, för jag har dagliljor på fyra andra ställen i trädgården...
  
Blommor vid jordgubbslandet:
Rabatten vid cykelparkeringen. Iris, dagliljor, orange liljor. Någon klocka som har frösått sig själv och som förmodligen räknas som ogräs, men jag tycker att den är för fin för att rensa bort:
Klematisen vid entréportalen börjar ta sig. :)
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: