Mias Oas

2011-06-11
23:43:33

110605-110611 Hallonhäck m.m...
Har inte hunnit blogga på över en vecka så här kommer en sammanfattning av vad vi har gjort på lotten sedan sist:

110605
Mikael plockade bort golvet för att komma åt att placera en plint mitt under stugan, vilket tidigare hade saknats. Bärlinan var alldeles murken eftersom den hade legat mot jorden. Den hade till och med lämnat märke efter sig i marken. Mikael utan ben:

Å så fötterna under stugan...


Jag fortsatte att rensa ogräs och fylla upp jord kring hallonhäcken.
Hallonhäck

110606
Häcken sedd från andra hållet:
Hallonhäck

Rabatten vid gångstigen:
Rabatt

110607
Lite inspiration på stan. Om kökssoffan på lotten hade rymts så skulle jag behålla den och måla den i liknande stil; vit och med ett ordspråk. Kanske "Don't dream your life, live your dreams". Gillar det för det är vad kolonilotten handlar om. Att leva ut en dröm. Stugan handlar förstås om en inredningsdröm. :)
Vit bänk shabby chic lantlig stil

På Ohlssons Tyger på jakt efter något rött och lila att klä om klösträden som står på balkongen med orientalisk inredning.
Tyg till klösträd

110610
Veckan hade varit otroligt varm och vi åkte ut en sväng efter jobbet på fredag kväll. Spännande att se allt nytt som kommer upp! En vacker blå blomma i liljerabatten:
Blå blomma

Flyttade kompostjorden från sitt tidigare skuggiga läge bakom en syren som jag planterade förra året, till ett soligare läge. Planterade en squash som jag köpte på Forslunda trädgårdsmarknad i maj. Sådde även sallat och rädisor. Håller tummarna för att det tar sig. Skulle kännas lite lyxigt att äta sallad som man har odlat själv. :)


Planterade fyra tomatplantor som jag hade dragit upp från frö i jord som jag rensat kvällen innan. Har ett gammalt fönster som ska lutas mot för att agera växthus. :)
Tomatplantor

En avocadoplanta som jag har drivit upp från en kärna. Den har stått i för små krukor så jag chansade och planterade ut den. Frostnätterna lär ju vara förbi i alla fall.
Planterat avocadoplanta utomhus

110611
Lördagen bjöd på högsommarvärme: 28 grader i skuggan på norrsidan av lägenheten på morgonen, vet inte hur mycket det var mitt på dagen i solen. På balkongen var det nog uppåt 40 grader, digitala termometern la av p.g.a. värmen så det gick inte att avgöra... Det blev strandläge i skuggan vid Bäcksjön och till och med två dopp. Älskar vatten! Blåbärsris längst till höger.
Bäcksjön Bäcksjön Blåbär vid Bäcksjön
På kvällen blev det svalare och grillning på lotten med goda vänner. Luftballong till höger.
Grillning på lotten Grillning på lotten Luftballong
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: