Mias Oas

2011-06-19
18:59:37

110619 Stuggrund och rensning
Ikväll möttes kissarna av en ledbruten matte och husse... Vi har förstås varit ute på lotten och jobbat hela dagen. :) Jag har rensat cykelrabatten och Mikael har lagt grund till plintarna under stugan.

Cykelrabatt rensad och stuggrund påbörjad

Cykelrabatten. Kommer nog att flytta om lite av växterna som jag fick hjälp av Rebecca att plantera här förra året. Det saknas lite grönt längst ut eftersom en växt dog:
Rensat cykelrabatten

Mikaels dagsverke. Markduk, grus, markisolering. markplatta och plint. Stugan kommer nog att må lite bättre när den inte behöver vila direkt mot marken. :)
Stuggrund

I rabatten vid gångstigen fanns denna förgätmigejliknande blomma, men stjälken var mycket grövre och lite rödaktig. (Stjälken på nästa bild.)
Förgätmigej?
 
Stjälken är mycket grövre än de förgätmigej som växer på andra ställen i trädgården:
Förgätmigejstjälk?

En annan växt. Någon som vet vad den heter?


Jag passade också på att gräva ner stenarna ytterst på stigen och fylla upp gräsmattan framför med jord för att ingen ska snubbla på plattorna och göra illa sig:


Humlen vid portalen verkar ha överlevt trots allt! :D
Humle

Till vänster: Gräslök som står i en för liten kruka ska planteras om i en större och tas hem till balkongen.
Mitten: "Lus-myntan" ska få sina löss uppätna av nyckelpigor hade jag tänkt. Placerade en nyckelpiga i krukan, men jag vet inte vad den tyckte om såpaspriten som jag har sprejat på myntan varje dag. :)
Till höger: två zinkkrukor med liljor som ska planteras med något mer på framsidan innan de tas hem till balkongen.
Gräslök i kruka Lusmynta Krukor med liljor

Avocadoplantan ser ju inte så där överdrivet pigg ut, men får stå kvar tills den kolar totalt:
Avocadoplanta

Något jag ser fram emot i sommar är att flytta jordgubbslandet till platsen vid nyponhäcken där stugdelarna ligger nu:
Jordgubbsland Stugdelar under presenning

Squashen verkar inte trivas så bra. Den jag har på kruka på balkongen är större...
Ledsen squash

Sallat och rädisor.
Sallat Rädisor

Nu ska jag SVT-play:a förra veckans avsnitt av Lark Rise innan kvällens avsnitt börjar. :)
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: