Mias Oas

2010-07-04
22:54:19

Underbart med semester! :)
Äntligen semester!!! Första semesterdagen startade dock tumultartat vid 4-tiden på lördag morgon av ett knivbråk i vår trappuppgång. Lite läskigt, men polis tillkallades och vi kunde lägga oss igen för att samla krafter inför att vara flytthjälp. Efter flytten var vi rätt slut, men vi cyklade ut till lotten ändå. Väl där var det svårt att motstå myllans lockande kraft. :)

På två dagar har vi hunnit rätt mycket:

1. Upptäcka en nyutslagen vacker blomma... Måste verkligen lära mig vad alla växter heter! :)

 
2. Fundera över om detta är sidoskott av nyponrosorna vid entrén. Om det går så vill jag flytta dem till andra sidan entrén...

Cykelparkeringen är på gång...
3. ...där vi idag har rensat undan det mesta ogräset inför en stenbelagd cykelparkering. (Nu står cykeln utanför vår tomt.)

Liten plätt som har grässåtts.
4. Sått gräs där det tidigare var en minimal grusbelagd uteplats som knappt rymdes under utebordet... (Området bakom ska sås först när vi har flyttat rosenhallonbusken som växer framför de andra.)
Rosenhallonbusken ska flyttas dit Spirean står idag
Busken ska flyttas dit Spirean står idag. Vet dock inte vart jag ska flytta...

Ful-spirean
...FUL-SPIREAN, som idag mest ser ut som en risbuske! Helst skulle jag vilja att någon granne kom och befriade oss från en massa buskar och plantor som jag ändå in vill ha... :) (Jag skriver "jag" eftersom växterna inte är lika viktiga för Mikael)


5. Upptäckt en vacker vitsippeliknande blomma (fast lite större)


6. Dessa fetbladiga växterna som jag har flyttat tillfälligt (från utgrävning av cykelparkeringen) till en pallkrage på andra sidan tomten, har fått gula små blommor. :)

Försökte rädda alla växter från balkongen som oskyddade har utstått brännande värme i för små krukor, genom att plantera dem i jorden.
7. De stackars misshandlade tomatplantorna från balkongen har fått nytt hem i söderläge intill stugan. Hoppas att de repar sig. Har inte alltför stort hopp om en tomatskörd, men jag kan inte kasta bort dem när jag har drivit upp dem från frö...


9. Här stod ett växthus med en massa ogräs inuti. Har rensat för att kunna ge plats åt plantor som jag under våren har drivit upp på balkongen:

...nämligen de här stackarna: chili, lavendel, aster, pumpa, squash...
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: